Wat kan een baby eigenlijk allemaal? Het kan soms lijken alsof ze in álles van ons afhankelijk zijn. Toch is dat niet zo. Denk maar eens aan wat er gebeurt als je tegen een baby begint te praten. Hij draait zélf zijn hoofd naar je toe en zoekt met zijn ogen naar jou. Of als hij zelfstandig in de box ligt te spelen, gaat hij uit zichzelf bewegen: trappelen met zijn benen, heen en weer schuiven met zijn lichaam, zijn armen heen en weer zwaaien; hij brengt zijn handen voor zijn gezicht, ontdekt deze, kijkt ernaar en gaat er later speelgoed mee pakken.
Ook maakt een baby zelfstandig geluiden: kraaien, lachen, huilen en brabbelen. Hij voelt wat hij nodig heeft en laat dit aan ons weten. Dit zijn allemaal vaardigheden die wij een kind niet hoeven te leren. En zeker onze allerjongste kinderen zijn voor het grootste deel afhankelijk van ons en onze verzorging om te kunnen overleven.
Aansluiten bij wat het kind ‘vertelt’
Wat ik het mooiste daarin vind, is dat ik steeds maar een klein beetje hoef te doen om hen te begeleiden naar een volgende ontwikkeling. Als ik kijk naar wat een kind mij ‘vertelt’ over wat hij nodig heeft, kan ik aansluiten bij waar hij aan toe is in zijn ontwikkeling. Ik doe dit door te observeren en signalen van een kind te gaan herkennen en interpreteren. Bijvoorbeeld: Steeds vlak voordat hij gaat huilen omdat hij trek heeft, zie ik dat Massimo met zijn mond begint te smakken. Iets later gaat hij op zijn hand sabbelen en nog iets later gaat hij huilen. Omdat ik dit nu weet, wacht ik niet meer totdat hij gaat huilen, maar bied ik zijn fles aan als ik de eerste signalen zie, namelijk ‘smakken met zijn mond’.
In dit blog ga ik inzoomen op de zelfstandigheid van jonge kinderen in het leren drinken uit een open glas of beker en hoe wij hen hierbij kunnen begeleiden.
Drinken uit een glas of doorzichtige beker
Allereerst de vraag wat er nu zo belangrijk is aan het drinken uit een glas of beker. Het voedingscentrum schrijft hierover ‘Uit een gewone beker leert je kind beter slikken en zuigen, en later ook praten. Tussen de 6 en 8 maanden kun je beginnen met je kind uit een beker te leren drinken. Houd eerst zelf de beker vast terwijl je kind zelf slokjes neemt. Je merkt vanzelf wanneer hij de beker naar zijn mond kan brengen en kan drinken zonder al te veel te knoeien. Meestal is dat tussen de 8 en 12 maanden.’
| Praten, zelfstandigheid en motoriek |
Naast het beter leren slikken, zuigen en praten, kan een kind zich ook ontwikkelen in grote en fijne motoriek (de beker vastpakken, vasthouden met zijn handen en sturen met armen en handen); in zelfstandigheid (ik kan het zelf!); in autonomie (ik kan zelf bepalen wanneer ik, tijdens het eetmoment, mijn beker pak en hoeveel ik dan drink); en in zelfbeeld en eigenwaarde (kijk eens wat ik kan! ik kan hetzelfde als de groteren! én ik kan het zelf! én ik kan het zelf bepalen).
| Fruit of yoghurt aanlengen met water |
Bij SKDH willen we alle jonge kinderen op deze manier begeleiden naar zelfstandigheid in het drinken. Een mooie start hierin is om op schoot de fruithap uit een glas of doorzichtige beker te geven. Het (laatste restje) fruit kun je aanlengen met wat water en als drinken aanbieden. Een beetje, met water, verdunde yoghurt is ook een fijn voedingsmiddel om te leren drinken, als een kind op een leeftijd is dat hij yoghurt mag. De voordelen hiervan zijn dat het vocht een beetje verdikt is en dus niet te snel naar binnen gaat, waardoor het kind zich zou kunnen verslikken én het is ook niet meteen een heel andere smaak.
Kind leert steeds meer zelf sturen
Als je het glas aan de onderkant vasthoudt, kan een kind zijn eigen handen om het glas leggen, hij doet dit vanzelf als hij daar aan toe is en kan zelf (mee)sturen. In de loop der tijd voel je dat het kind steeds handiger wordt in het sturen van het glas en hoef je zelf steeds minder te sturen.
Nog een voordeel van een glas of doorzichtige beker is, dat het kind en jij goed kunnen zien hoeveel drinken er in het glas zit én hoe snel het richting de mond gaat. Hierdoor kunnen jullie goed anticiperen op het sturen van het glas om de juiste hoeveelheid vocht naar binnen te krijgen om het (leren) drinken een succes en fijn moment te laten zijn. Op deze manier kunnen kinderen met liefdevolle en aandachtige begeleiding op een goede manier zelfstandig leren drinken.
Andere manieren om kinderen (spelenderwijs) te ondersteunen in het leren drinken uit een beker, zijn:
- Meerdere kunststof stapelbekers als speelgoed op de grond/ in de box leggen;
- Buiten verschillende bakjes en bekers neerleggen in combinatie met (afwas)bakken met een laagje water.
Als je meer tips wilt of vragen hebt, denken we graag met je mee.
Lea de Vries
Pedagogisch Trainer
namens: